Сьогодні майже кожна дитина має свій власний телефон, на який вона може встановити все, що захоче.
А що хоче встановлювати дитина?
Правильно – ігри на телефон.
Однак ні дитина, а ні її батьки, не розуміють різниці між звичайною грою та онлайн-казино, загорнутою у дитячу гру.
Під онлайн-казино я маю на увазі «гру», в яку розробники вставляють механіки, властиві азартним іграм, а саме – loot box’и, pay_to_win-механіку, лічильники часу, маніпулювання з емоціями гравця.
Давайте пройдемося по кожному з цих пунктів:
1) Loot box. Лут бокси – коробки з випадковими виграшами. Спочатку ігри розробники дають гравцеві трохи лут боксів безкоштовно. Але потім халява закінчується. І тут «добрий» розробник вже після того, як підсадив гравця на задоволення від можливості виграти, пропонує ці лут бокси купувати за реальні гроші. Зверніть увагу – гравець купує не те, що хоче, а шанс виграти те, що хоче. Дуже невеликий шанс.
2) Pay to win. Дослівно це можна перекласти як «плати, щоб перемагати». Подібна механіка вмонтована в відносно безкоштовні ігри. Тобто грати в гру можна безкоштовно, але щоб почати прогресувати в ній та змагатися з іншими гравцями, гравцеві доведеться заносити реальні гроші. Інакше гравець упиратиметься або в PayWall (плати, щоб стати сильнішим) або в GrindWall (грай по 8-16 годин на день, щоби стати сильнішими). А найчастіше доведеться платити і грати по пів дня мінімум. Тобто подібна гра забирає у вашої дитини час і гроші. І тут психіка нагадує можливість вирішити проблему швидко – просто купи кілька loot box’ів! По 20-100 у. кожен. Ну чи програвай і далі.
3) Лічильники часу. Розробники вставляють у гру таймери на будь-яку подію та отримання ігрового ресурсу. Якщо у звичайній грі ти можеш грати, коли хочеш, то в умовно безкоштовній грі ти повинен грати кожен день, щоб по таймеру отримувати нагородку або пробігати певне підземелля. Навіть якщо ти сьогодні не хочеш грати. Інакше злетиш за прогресом.
4) Маніпулювання з емоціями гравця. До цього пункту вже включено лут бокси та лічильник часу, а до нього ще й приєднується стилістичне оформлення гри, підсадження на дофамінову голку, рейтингові бої.
Оформлення найчастіше із насиченою кольорами графікою, гучними звуками, постійні яскраві спалахи за отримання чергової нагороди, проходження чергового рівня тощо. Знову і знову гравцю даватимуть позитивне підкріплення за його крихітні ігрові успіхи, але поступово прогресувати буде все складніше. Не біда, розробники передбачили це. Аби гаманець тягнув.
Під дофаміновою голкою я маю на увазі навчання дитини отримувати просте примітивне задоволення, яскраве, але швидкоплинне, що вимагає мінімум зусиль – натискати на екран смартфона або планшета. Спочатку за маленькі зусилля отримуєш дозу, потім поступово впираєшся в PayWall та/або GrindWall, про які йшлося вище, і ось уже юний дофамінщик шукатиме можливість, щоб дізнатися. Все гаразд, адже розробники це передбачили. Магазин за реальні гроші завжди відкритий, можна купити будь-яку кількість кристаликів, ігрового золота та інших ресурсів.
Ну і звісно ж – рейтингові бої. Постійно в рекламі прослизає наступне: «у мене потужність армії 100 000, а в мене 200 000, а у мене хриліон». Або рейтинг у матчах, де перемагає найсильніший. А хто ж він, найсильніший гравець? Можливо той, хто найуміліший? Ні. Найсильніший – це той, хто найбільше вклав у гру.
І мова часом сягає сотень тисяч доларів.
До речі, вкотре торкнулися теми вкладання грошей у гру. Розробники умовно безкоштовних ігор поділяють їх споживачів (ваших дітей у тому числі) на “китів”, “дельфінів” та “кільку”. “Кити” – це ті, хто вкладає сотні тисяч і більше. “Дельфіни” – сотні та тисячі. “Кілька” – гравці, які грають безкоштовно або з невеликими вливаннями.
Так можна грати безкоштовно, тобто. бути “кількою“! Та тільки запитайте себе, чи ви особисто хочете бути в якійсь діяльності посередністю, яку постійно порівнюватимуть із більш просунутими людьми? Ось і пересічний гравець не хоче. Тому його психіка, в яку розробники дбайливо вклали гачок, знову і знову наштовхуватиме його: «купи, купи, купи!».
А щойно гравець щось купує, йому здається, що все – на цьому вистачить. Але виявляється, що він купив якусь гармату, яка 1го рівня, а її ж ще треба прокачати. Не біда, розробники шлють слідом нову пропозицію – купи апгрейд для своєї гармати на максимальний рівень! Ти купуєш. Ой, гармата вже застаріла, треба купувати нову. А зі старою тебе знищуватимуть у кожному бою.
Але ти можеш грати, звичайно, безкоштовно у статусі вічного середнячка або нижче, якого ламає кожен другий. І ваша дитина з великою ймовірністю гратиме і далі, адже якщо грати дуже і дуже довго, кожен день, щоб не пропустити нагородку по таймеру, то можливо коли-небудь і вийде дорости до потрібного рівня. Правда, потім розробники викотять оновлення і все заново.
Важливо розуміти: гра створена на тому, щоб весело провести час. Вона не повинна викликати звикання і тим більше не вимагатиме, щоб у неї грали щодня. Однак розробники умовних ігор спеціально впроваджують механіки, щоб гравці підсідали на їхні ігри. Все доходить до того, що в деяких казино, загорнутих в механіку аніме гри, вшиті рекламні вставки реальних онлайн казино. І така гра не має обмеження за віком. Подорослішавши, така людина може бути не здатна контролювати свої фінанси, та все без залишку вона буде вливати у гру. А часом ще й брати кредит у банку, благо зараз це легше за легку.
Тому сучасний батько повинен розуміти різницю між безкоштовними, платними та умовно безкоштовними іграми. Улюблена багатьма дітьми БРАВЛ СТАРС – це класична умовно безкоштовна гра з усіма механіками казино, прикручена до рейтингових боїв, з нескінченним гриндом (прокачуванням кожного персонажа, що вимагає щодня грати по кілька годин).
Будьте уважні щодо того, у що грають ваші діти.
На багато відеоігор зроблено огляди на YouTube. Також можна читати відгуки у Play Market або App Store. У самій грі дивіться, чи прикручено магазин за реальні гроші і що там можна купувати. Існують ігри, де розробники продають тільки нагородки, що не впливають на баланс. Однак у умовно безкоштовних іграх заслуги, які можна придбати впливають на баланс, тобто роблять гравця сильнішим.
Залежність від гри як така небезпечна тому, що людина починає жити від гри до гри, а решта життя протікатиме у фоновому режимі.
Зараз багато хто з вас подумав хтось про знайомих, хтось про дітей, а хтось про партнерів у стосунках. Частий запит у терапії – «мій чоловік не вилазить із танків, з телефону» тощо. А в Танках (World of Tanks — масова онлайн-гра), до речі, теж можна закидати гроші за преміальні танки, снаряди і т.п., якби хто не знав.
У світі геймерів грати у подібні ігри вважається поганим смаком.
Ви можете також прищеплювати дитині хороший смак.
– Павло Думанський, психоаналітик-практик, сімейний психолог, експерт компанії Ля Телепате.